Concurrentienadeel Nederlandse truckhandelaren door transitokenteken
Nederlandse handelsbedrijven in gebruikte trucks en trailers worden door de overheid ernstig in hun concurrentiepositie benadeeld. Waar eind 2012 voor export bestemde voertuigen nog op een eenvoudige Duitse plaat weggevoerd mochten worden, moet er nu voor iedere truck of trailer zonder APK een ingewikkelde transito keuring plaatsvinden.
Begin dit jaar besloot de RDW dat het Duitse überführungskennzeichen – een geliefd middel voor het rijdend exporteren van voertuigen – niet langer gebruikt mag worden. Het transitokenteken is nu de enige overgebleven optie voor het rijdend exporteren van gebruikte trucks en trailers, en hiervoor moeten deze voertuigen eerst APK gekeurd worden bij de RDW.
Duur, tijdrovend en onwerkbaar, stelt Brancheorganisatie Trucks & Trailers Nederland (T&TN). Zij pleit voor certificering van truckhandelaren zodat zij voertuigen zelf voor export kunnen keuren. Zo blijven de kosten te overzien en de verkeersveiligheid gewaarborgd. T&TN heeft reeds overleg gepleegd met verschillende politieke partijen en er zijn kamervragen gesteld. Binnenkort vergadert T&TN met de RDW om gezamenlijk tot een oplossing te kunnen komen.